BOB APPELS

Bob is oorspronkelijk een Brabander. Zo’n twintig jaar geleden vond zijn vader werk in Twente en verhuisde het gezin naar Eibergen. Inmiddels weet Bob alles van callcenters, computers en lijsten maken.

Bob (van 1985) voltooide eerst de Mavo. Studies Fotonica en Multimediatechnologie werden vervolgens niet afgerond. Voor de opleiding SPW 4, inmiddels heet dat Medewerker Maatschappelijke Zorg, haalde hij daarna wel een diploma. 
Na veel zoeken vond Bob een baan bij een callcenter in Enschede. Hij werkte er op de helpdesk voor klanten van de tv-afdeling van Ziggo. ‘Je kreeg daar veel shit over je heen’, zegt hij. ‘Mensen zijn soms ongeduldig, ze willen NU een programma zien en dat lukt dan even niet.’  Aan de andere kant gaf het ook voldoening om mensen te helpen en hun probleem op te kunnen lossen.
Toen Ziggo als grote klant bij het callcenter opstapte volgde een reorganisatie en zat Bob zonder werk. Hij kwam anderhalve week tekort om recht op een werkloosheidsuitkering te hebben, nu werd het dus de bijstand. Sollicitaties bij onder meer fotografen, winkels en koeriersdiensten leverden weinig op.

De Sociale Dienst Oost Achterhoek kwam na enige tijd met een leerwerkplek bij Aktief Groenlo. Bob begon er twee dagen in de week op de computerafdeling. Hij wist veel van software, maar dankzij een Aktief vrijwilliger leerde Bob nu ook het nodige over hardware. ‘Leuk is dat, van drie deels defecte computers er een maken.’  Repareren, installeren en als een computer dan snel verkocht werd was het helemaal mooi. 
Jammer was wel dat volgens Bob eigen initiatief niet altijd op prijs werd gesteld. ‘Ik vond bijvoorbeeld dat op sommige computers beter het besturingssysteem van Ubuntu kon dan dat van Linux Mint, maar dat mocht niet. Ik deed het soms toch!’ onthult hij nu met een lach.
Bob kreeg er dagdelen bij (op het laatst vier dagen per week) en ook taken: printers, camera’s en andere elektronica. ‘Leuk, die uitbreiding, het werd tijd voor iets nieuws.’ En als het bij de inname erg druk was, dan sprong hij daar ook bij.
‘Het was goed dat ik bij Aktief was want ik heb werkritme en  structuur nodig. Thuis zou ik hele dagen op de bank blijven hangen of aan het gamen zijn, die kans kreeg ik nu niet,’ zo kijkt hij terug.

Vanuit Aktief stapte Bob over naar een nieuwe werkervaringsplaats, nu bij een internetbureau in Enschede. Google analytics professional: dat zou hij er worden, maar dat bleek iets te hoog gegrepen.  De klusjes die hij daarna kreeg waren vaak juist veel te simpel.
Bob kon terecht bij Lijstenmakerij Martin. Hij heeft die plek zelf bij de Sociale Dienst aangemeld. Bob voelt zich er helemaal thuis. ‘De puzzelstukjes vielen er op hun plaats,’ zegt hij een beetje cryptisch. ‘Ik heb structuur en rust nodig, en daar begrijpen ze dat. ’ Doel is er een betaalde part time baan te krijgen.
Het is hard werken. Ze maken er lijsten in allerlei soorten en maten, veel handwerk. Enorme orders voor heel Europa, soms een hoge werkdruk. ‘Maar als het me eens teveel wordt kan ik dat aangeven en me even terugtrekken.’ Waar vind je nog zo’n baas? Enthousiast: ‘In Neede!’